Havsbaserad vindkraft

Yttrande gällande komplettering av ansökan om tillstånd för vindkraftparken Dyning

Mottagare:

Länsstyrelsen Östergötland
Läs hela vårt svar

Swedish Pelagic Federation producentorganisation (SPF) företräder samtliga svenska fiskefartyg över 12 meters längd inom det pelagiska fisket efter bl.a. sill, skarpsill, tobis och makrill i Atlanten, Nordsjön, Skagerrak, Kattegatt och Östersjön. SPF företräder också ett antal fartyg mindre än 12 meter som fiskar kustnära längs Västkusten respektive i Östersjön och våra medlemmar står varje år för ca 90% av den totala fiskade volymen i Sverige. Vi tackar för möjligheten att lämna synpunkter på remissen.

Regeringen har uppdragit åt Länsstyrelsen i Östergötlands län att bereda det ärende om tillstånd enligt lagen (1992:1140) om Sveriges ekonomiska zon för vindparken Dyning som Dyning Green Energy AB ansökt om. LST remitterar nu ansökan för synpunkter på behov av kompletteringar. SPF har fokuserat på beskrivningar av fisk och fiske samt påverkan på dessa av en möjlig vindkraftetablering i det omfattande underlag som skickats ut.

Yrkesfiske (Bilaga C Miljökonsekvensbeskrivning samt Bilaga C9 Kommersiellt fiske)

Analysen av yrkesfisket saknar en redogörelse för fiskets geografiska bedrivande i form av hur tråldragen (dvs fiskemönstret) ser ut. Utan denna information kan man inte bedöma i hur stor utsträckning parken stör fiskemönstren och vilket fiske som omöjliggörs av parken. Bolaget anger istället fisket i punktform, vilket inte ger en rättvisande bild av fiskets bedrivande. Tråldrag som påbörjas och/eller avslutas utanför parken och som går helt eller delvis genom parkområdet kommer i sin helhet att omöjliggöras, vilket innebär att parkens påverkan är betydligt större än den kan synas av en bild med endast punkter som representerar fisket. Underlaget analysera inte heller storleksfördelningen av de fartyg som fiskar i området utan drar utan vidare slutsatsen att detta är ett storskaligt fiske.

SPF anser att bolaget behöver komplettera sin analys av yrkesfisket med information om tråldrag/fiskemönster baserad på AIS eller VMS-data samt med en analys av fartygens storlek för de fartyg som fiskar i aktuellt område. SF anser att bristerna i underlaget när det gäller yrkesfiske är allvarliga.

Det yrkesfiske som bedrivs i området av små, medelstora och större fartyg som fiskar med pelagisk trål kommer helt omöjliggöras av den planerade parken med flytande fundament. Bolaget drar slutsatsen att denna påverkan (fysisk påverkan över vattenytan) är måttlig och understryker flera gånger att den drabbar ett storskaligt fiske (som om detta skulle vara positivt). SPF vill tydliggöra att detta är en felaktig analys och slutsats baserad på fördomar och ett undermåligt underlag som inte visar storleken på de fartyg som fiskar i området samt hur fiskemönstren ser ut.

Den norra delen av området ligger i utpekat riksintresseområde för yrkesfiske, för vilket 3 kap 5§ Miljöbalken anger: ”Vattenområden som har betydelse för yrkesfisket eller för vattenbruk ska så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra näringarnas bedrivande.” SPF menar att denna park inte bara skulle försvåra utan helt omöjliggöra ett fortsatt yrkesfiske.

SPF anser att bolaget ska förtydliga hur de anser att parken tar hänsyn till riksintresset för yrkesfisket. I bedömningen av påverkan på riksintresse yrkesfiske (MKB stycke 11.1.1) hänvisas endast till buller vilket gör att analysen/bedömningen inte kan anses vara tillräcklig. Avseende förändrade förhållanden under driftskedet skriver bolaget att ”restriktioner gällande redskapsanvändning kan bli aktuellt”, men SPF anser att bedömningen ska utgå från det mest sannolika worst-case-scenariot att yrkesfiske helt omöjliggörs inom parkområdet.

Bolaget hävdar också att området är av begränsad betydelse för fisket, då fiskeintensiteten är låg. SPF vill dock understryka att fiskbestånd, kvotsituation, fiskemönster och andra förutsättningar kan förändras markant över tid. Parkens planerade livslängd anges i underlaget som 35-40 år och ser vi motsvarande tid tillbaka har oerhört mycket skett som påverkar fisket i aktuellt område och hela centrala Östersjön. Att blicka framåt i tiden och förutsäga vad som kan hända är naturligtvis helt omöjligt. Dock kan fiskens rörelsemönster och därmed även fiskemönster förändras över tid med bland annat förändringar i klimatet. Dessutom finns planer på fiskeregleringar kopplade till försöksområden för utflytt av trålgränsen i närområdet för Dyning, vilket kraftigt begränsar de fiskevatten våra medlemmar har tillträde till och som radikalt kan förändra fiskemönstren. Mot denna bakgrund anser medlemmarna att de områden där det är möjligt att fiska bör bibehållas fria från hinder för fisket. Mot denna bakgrund anser vi att det inte med säkerhet kan sägas att parken saknar en större framtida betydelse för yrkesfisket.

Vi anser också att det bör redogöras för kumulativa effekter av denna park tillsammans med andra planerade parker i Östersjön på yrkesfisket och dess möjligheter till tillträde till fiskeområden.

Föroreningar i sediment (Bilaga C Miljökonsekvensbeskrivning samt Bilaga C12 Bottenfauna och miljögifter)

Föroreningsgraden i det aktuella området är inte känd då bolaget inte gjort någon sedimentprovtagning i området. Enligt litteraturstudien i bilaga C12 finns i närliggande provtagningspunkter förhöjda halter av tungmetaller och flera organiska föreningar. Detta gör att det finns misstanke om motsvarande förhöjda halter även inom området för Dyning.
SPF anser att Bolaget ska komplettera sitt underlag med provtagning av sediment inom området för Dyning för att analysera faktiska halter av olika miljögifter i sedimentet. SPF anser att det är en allvarlig brist i underlaget att sådan provtagning inte har gjorts.

Turbulens och omblandning

SPF anser att bolaget behöver förtydliga om och hur turbulens och omblandning i vattenmassan kan orsakas av arbeten och de flytande vindkraftfundamenten. Extra viktigt att belysa är hur t.ex. haloklinen (och därmed vattenkvalitén i den övre delen av vattenmassan) skulle kunna påverkas. Det finns studier på fasta vindkraftfundament som visar på en omfattande turbulens och omblandning i vattenmassan nedströms om dessa. Däremot är sannolikt kunskapen om påverkan från flytande fundament sämre. Trots detta anser SPF att dessa faktorer behöver lyftas och belysas ytterligare av bolaget i underlaget.

Bottenpåverkan

Bolaget konstaterar att förtöjningen av de flytande vindkraftverken kan ge en konstant bottenpåverkan av förankringskedjor på stora ytor (18 km2). Effekten bedöms trots detta av bolaget som försumbar. SPF önskar en fördjupad diskussion och riskanalys på denna punkt.

Undervattensljud under drift

Bolaget skriver att flytande vindkraftverk förväntas avge undervattensljud under driftsfasen under hela parkens livstid. Det verkar fortfarande finnas dålig kunskap om hur ljudbilden påverkas av förtöjningar med kedjor eller andra förtöjningstekniker. Bolaget skriver dock att kedjor kan ge upphov till relativt kraftiga ljud som potentiellt kan störa djurlivet. Bolaget anger sig vilja minimera denna typ av ljud. SPF önskar en mer ingående redogörelse för denna störning, inte bara på tumlare utan även på ljudkänsliga fiskar som sill/strömming och skarpsill samt vilka tekniker som finns för att minimera påverkan.

Om ni har några frågor kopplat till vårt samrådsyttrande är ni välkomna att kontakta oss.

Vänliga hälsningar,
Malin Skog, SPF PO