Sjöfart och annan marin verksamhet

Synpunkter från SFPO och SPF i anledning av ansökan om dispens för dumpning av muddermassor i havet, 562-22324-2023

Mottagare:

Länsstyrelsen Västra Götaland
Läs hela vårt svar

Sveriges Fiskares PO (SFPO) företräder cirka 250 fiskefartyg som är verksamma inom det de-mersala fisket. Medlemmarna bedriver fiske på naturens och förvaltarens villkor samt finns längs hela den svenska kusten, från Koster till Kalix. SFPO står för ett långsiktigt hållbart fiske och medlemmarna är bland de bästa när det handlar om skonsamhet, selektivitet och kvalité.

Swedish Pelagic Federation producentorganisation (SPF) företräder samtliga svenska fiskefar-tyg över 12 meters längd inom det pelagiska fisket efter bl.a sill, skarpsill, tobis och makrill i Atlanten, Nordsjön, Skagerrak, Kattegatt och Östersjön samt ett antal fartyg mindre än 12 meter som fiskar kustnära längs Västkusten respektive i Östersjön. Medlemmarna står varje år för ca 90 procent av den totala fiskade volymen i Sverige.

Länsstyrelsen i Västra Götalands län har mottagit en ansökan enligt 15:29 MB för dumpning av muddermassor i havet utan Göteborg, plats benämnd Nya Vinga, från Göteborgs hamn. Om-rådet ligger inom riksintresse för yrkesfiske och aktivt fiske bedrivs i området.

Havet är yrkesfiskarnas arbetsplats. SFPO och SPF är positiva till underhåll och utveckling av nödvändig infrastruktur relaterad till sjöfart. Planerade åtgärder måste dock ske med hänsyn tagen till den marina miljön, fiskbestånd och de verksamheter som bedrivs i berört område. SFPO och SPF ställer sig därför negativa till dispenser från det generella förbudet mot att dumpa avfall i havet, särskilt när det finns risk för att avfallet innehåller föroreningar. SFPO och SPF anser inte att dispens ska medges för att dumpa massorna på föreslagen plats. Vi anser att muddermassorna i stället ska tas omhand i land.

Av 3:5 MB följer att vattenområden som har betydelse för yrkesfisket ska så långt möjligt skyddas mot åtgärder som påtagligt kan försvåra näringens bedrivande. Av åberopat lagrums andra stycke följer att områden som är av riksintresse för yrkesfisket ska skyddas mot för fisket skadliga åtgärder.

För det fall det sökta dispensen medges kommer ofrånkomligen negativa effekter att uppkomma för det fiske som bedrivs i området.

Vi delar alls inte den uppfattning som framförs i ansökan att dumpningen endast ger upphov till en kortvarig och övergående påverkan på bottenmiljön. Vi anser att det, om sökt dispens medges, föreligger en stor risk för en negativ påverkan på marinbiologin på bottnar inom och i direkt anslutning till dumpningsplatsen. Vi anser att påståendet i ansökan att dumpningen inte ger upphov till en negativ påverkan är synnerligen besynnerligt – det torde vara självklart för alla och envar att dumpning av de enorma mängder muddermassor som det handlar om – 3 000 000 tfm3 – inte kan ske utan negativa konsekvenser.

I området i fråga finns en viktigt fiskeplats, främst för fiske efter havskräfta. Medlemmar i båda organisationerna som fiskar i området uttrycker oro för dumpningen i sig och de föroreningar som muddermassorna kan innehålla, och att detta ska orsaka skada på den marina miljön och fiskbestånden. Det som i ansökan i 4.2.9 anges, att omfattningen av det fiske som bedrivs är mycket begränsat, är således felaktigt. För de i området verksamma yrkesfiskarna är området viktigt och det är en utmärkt fiskeplats.

I 4.2.9 anges i ansökan även att de arter som är av intresse för yrkesfisket är tåliga mot den grumling och det sedimentsspill som är en följd av dumpningen. Även detta är felaktigt. Om 3 000 000 tfm3 dumpas följer av det att negativa effekter uppkommer – havskräfta som hamnar under muddermassorna kvävs och dör.

I 3.7, med hänvisning till figur 24 i ansökan, anför sökanden att det under åren 2018 – 2022 förekommer sporadiska tråldrag inom den södra delen av dumpningsplatsen, dock inte inom det område där det har dumpats muddermassor. Vi vill påpeka att detta kan vara ett tydligt tecken på att tidigare dumpningar medfört att det nu inte finns något att fånga inom dumpnings-området.

SFPO och SPF bedömer att den planerade dumpningen, om den medges, kommer att påverka riksintresset för yrkesfiske på ett negativt vis; vi anser därför i första hand att sökt dispens ej ska medges och för det fall den sökta dispensen, trots denna vår uppfattning, medges ska ekonomisk ersättning utgå direkt till de licensierade yrkesfiskarna som har tillstånd att bedriva fiske i området för den skada som dessa åsamkas till följd av dumpningen av muddermassor.

Peter Ronelöv Olsson
Ordförande, SFPO

Fredrik Lindberg
SFPO

Anton Paulrud VD, SPF

Malin Skog SPF