SPF Skrivelser

Ansökan om ändringar i regelverket kopplade till skarpsillsfisket i Skagerack/Kattegatt

Publicerad: 8 april 2024

Mottagare:

Havs- och Vattenmyndigheten
Läs hela vårt svar

Swedish Pelagic Federation PO (SPF) har ett antal medlemsfartyg som traditionellt har fiskat skarpsill för konsumtionsändamål i Skagerrak/Kattegatt. För att underlätta detta fiske och tillse att tillgängliga bifångstmängder av sill i området fördelas och nyttjas på ett hållbart sätt begär/önskar SPF att Havs och vattenmyndigheten (HaV) genomför följande förändringar av gällande regelverk. SPF lägger fram ett förslaget i två delar;

• ändring av fiskeperioderna för skarpsill i Skagerack/Kattegatt respektive Nordsjön.
  • ändring av regelverk kopplat till bifångsten av sill till skarpsillsfisket i Skagerack/Kattegatt

SPF vill poängtera att båda dessa förslag är av stor vikt, men också vart och ett för sig självt.

Ändring av fiskeperioderna för skarpsill i Skagerak/Kattegatt respektive Nordsjön

SPF anser att HaV bör ändra nuvarande förbudsperiod för trålfiske i Skagerrak-Kattegatt med en maska av minst 16 mm men understigande 32 mm så skarpsillsfiske under hösten ska kunna påbörjas redan den 15 september i stället för nuvarande datum som är den 1 november.

SPF begär också att HaV ändrar regelverket för tillåtna fiskeperioder i Nordsjön så att svenska fartyg har möjlighet att fiska skarpsill i Nordsjön året runt.

Motiven till den föreslagna ändringen är:

• Att ett ansvarigt och hållbart fiske ska kunna bedrivas
  • Att fisket behöver kunna ske när skarpsillen ansamlar sig. Detta sker numera tidigare på säsongen i Skagerack/Kattegatt och att påbörja fisket så sent som 1 november försvårar därför fisket i onödan.
  • Genom att ha en längre fiskeperiod så är möjligheten att hitta rätt storlek av fångst för konsumtions ändamål.
  • Att tillse att svensk beredningsindustri får tillgång till de volymer av skarpsill för konsumtionsändamål som den har behov av för sin ansjovistillverkning.
  • Att den nuvarande regleringen i Skagerack/Kattegatt (med starttiden 1/11) saknar biologisk relevans och enbart i samråd med fisket infördes av fisketekniska skäl för att förhindra ett riktat bifångstfiske.
  • Att möjliggöra konkurrens på lika villkor med våra danska kollegor som tillåts fiska skarpsill med trål i Skagerack/Kattegatt samt Nordsjön året runt.
  • Förändringen kommer innebära ett bättre kvotutnyttjande i linje med den gemensamma fiskeripolitiken.

Vi ser inte att de förlängningar av fiskeperioden som vi föreslår här medför några negativa biologiska konsekvenser då uttaget begränsas av kvoter. Förlängningen skulle dock innebära en förenkling för våra medlemmar och myndigheten.

Ändring av regelverk kopplat till bifångsten av sill i skarpsillsfisket i Skagerack/Kattegatt

I syfte att undvika stora bifångster av sill i det riktade fisket efter skarpsill har berörda medlemsfartyg inom SPF enats om följande förslag avseende allokeringen samt regelverk kring fiskets bedrivande.

SPF föreslår att bifångstkvoten för Skagerak/Kattegatt ska delas upp enligt följande:

• 100 ton kopplas till skarpsillsfisket i Nordsjön och fördelas med 50 ton vardera till de två fartyg som enligt turlistan har möjlighet att fiska skarpsill i Nordsjön.
  • 200 ton av bifångstkvoten avsätts oallokerat till konsumfiske i Skagerack/Kattegatt.
  • Återstående kvantitet av bifångstkvoten fördelas på samtliga fartyg i systemet enligt promillen för skarpsill i Skagerack/Kattegatt.

SPF föreslår att samma regelverk för ”move-on” som i det danska fisket införs i det svenska skarpsillsfisket i Skagerack/Kattegatt. Detta innebär att om ett enskilt hal vid riktat skarpsillsfiske i Skagerack/Kattegatt innehåller mer än 30 procent sill ska samtliga fartyg som bedriver riktat fiske efter skarpsill i närområdet flytta sig 10 nm från den position där trålen bröt vattenlinjen då den togs upp. Riktat skarpsillsfiske ska sedan inte bedrivas i detta område med en radie av 10 nm under en period på tio dagar räknat från tidpunkten då halet slutfördes.

Motivering till den föreslagna ändringen är att

• En individuell fördelning av bifångstkvoten minimerar incitamentet och möjligheten för enskilda fartyg att bedriva ett riktat fiske på bifångstsillen.
  • Förslaget påverkas inte av förändringar kring om förutsättningarna att kunna flytta ut bifångstkvoten till Nordsjön ändras.

Våra medlemmar anser att det beskrivna förfarandet kan införas genom en gemensam överenskommelse mellan berörda yrkesfiskare. SPF PO representerar samtliga medlemmar som innefattas av det berörda fisket. De är dock också öppna för en reglering i föreskrift om HaV anser att det är nödvändigt.