Övrigt

Remissyttrande om förslag till ändrade föreskrifter om stöd i Havs- och fiskeri- och vattenbruksprogrammet

Publicerad: 29 mars 2023

Mottagare:

Jordbruksverket, Stödregelenheten
Läs hela vårt svar

Swedish Pelagic Federation PO (SPF) företräder svenskt pelagiskt fiske med medlemmar som fiskar både i Östersjön, Västerhavet och Nordsjön. Fisket bedrivs efter pelagiska arter så som sill, skarpsill, tobis och makrill. Våra medlemsfartyg inkluderar såväl fiske på kustkvot med fartyg under 12 m som fartyg på över 60 meter som fiskar i samtliga vatten där Sverige har en kvot. Samtliga regionala pelagiska fartyg samt samtliga fartyg inom det pelagiska systemet är våra medlemmar. SPF tackar för möjligheten att lämna synpunkter på föreslagen föreskrift för kommande Havs- fiskeri- och vattenbruksprogram, samt medföljande konsekvensanalyser.

SPF anser att det är bra att Jordbruksverket gör nödvändiga justeringar i föreskriften för att åtgärda oklarheter och brister.

SPF noterar att ändringen i 4 kap. 22a§ om att inte lämna stöd till surfplattor och telefoner kan ställa till problem för småskaliga fiskare som ställer om till fullt elektronisk rapportering från kustfiskejournal (HVMFS 2018:11, 1 kap. 5§), vilket trädde i kraft 2023-01-01. HaV hänvisade i sin remiss inför denna förändring specifikt fiskare som inte innehade surfplatta eller smart mobiltelefon att detta kunde införskaffas med stöd från EHFVF. SPF har inga medlemmar som påverkas av detta, men har förstått att det inom andra segment inom fisket kan finnas yrkesfiskare som drabbas.

SPF har utöver detta inget att invända mot de föreslagna ändringarna i föreskriften.

Vänliga hälsningar,
Malin Skog, SPF PO