Sjöfart och annan marin verksamhet

Svar på remiss avseende kommissionens förslag på det så kallade Sjöfartspaketet

Mottagare:

Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
Läs hela vårt svar

Swedish Pelagic Federation producentorganisation (SPF) företräder samtliga svenska fiskefartyg över 12 som fiskar kustnära längs Västkusten respektive i Östersjön. Våra medlemmar står varje år för ca 90 procent av den totala fiskade volymen i Sverige. Vi tackar för möjligheten att lämna synpunkter i detta avgränsningssamråd.

Förslag till förordning om inrättande av Europeiska Sjösäkerhetsbyrån

SPF har inga synpunkter på föreslagen förordningstext.

Ändring av direktiv 2019/18 om utredning av olyckor

SPF anser att lagstiftarens intention att olyckor ska utredas i tid på ett harmoniserat sätt inom samtliga medlemsstater är bra. SPF är även positivt till att låta fiskefartyg med en längd under 15 m omfattas av direktivet.

SPF är frågande till varför det inte föreslås vara obligatoriskt att genomföra en säkerhetsutredning när fiskefartyg under 15 m drabbas av en allvarlig olycka. I stället föreslås att utredningsmyndigheten gör en preliminär bedömning innan den fattar beslut om att vidta en säkerhetsbedömning. Fiske med mindre fiskefartyg är förenat med stora risker. De är exempelvis mer väderkänsliga än större fartyg och det är endast inom detta segment som vi ser ett fiske med ensamarbete. Sett till hela EU:s fiskeflotta är segmentet under 15 m i stor majoritet.

Ändring av direktiv 2009/16 om hamnstatskontroll

SPF anser att det är rimligt att fiskefartyg över 24 m omfattas av hamnstatskontroll. Vi noterar att internationella konventioner för fiskefartyg skiljer sig från dem som tillämpas vid hamnstatskontroll och att det därför kan vara befogat med ett parallellt system för fiskefartygen. Enligt förslaget ska villkoren för det parallella systemet fastställas i en genomförandeförordning. Från SPF anser vi att det är väsentligt att synpunkter inhämtas från berörd sektor när förordningen utarbetas.

Av kommissionens underlag framgår att syftet med den föreslagna ändringen av direktivet är att åstadkomma ett enhetligt och harmoniserat system för hamnstatskontrollinspektioner inom EU. Från SPF anser vi därför att det är något märkligt att det ska vara frivilligt för medlemsländerna att tillämpa systemet för fiskefartyg över 24 m. Vi är införstådda med att samtliga medlemsländer inte besöks av större fiskefartyg men där så sker borde ett gemensamt, harmoniserat system kunna tillämpas. Vi anser även att skrivningarna i punkt 7 av ingressen om flexibilitet och organisk utveckling av systemet är otydliga.

Ändring av direktiv 2009/21 om fullgörande av flaggstatsförpliktelser

Har inga synpunkter på föreslagen förordningstext.

Ändring av direktiv 2005/35 om föroreningar orsakade av fartyg

SPF har inga synpunkter på SPF föreslagen förordningstext.

Annelie Rosell, SPF