Havsbaserad vindkraft

Swedish Pelagic Federations kommentarer med anledning av Danmarks bemötande av tidigare synpunkter rörande Energiö Bornholm

Mottagare:

Naturvårdsverket
Läs hela vårt svar

Swedish Pelagic Federation producentorganisation (SPF) lämnade i samband med tidigare Esbo-samråd synpunkter rörande potentiella gränsöverskridande effekter på den pelagisk fisk och fiskerinäringen.

I sitt bemötande av SPF:s synpunkter konstaterar Energistyrelsen att det i samband med framtagandet av miljörapporten gjorts bedömningar av påverkan på fisk/ fiskbestånd och att Energiö Bornholm varken kommer att få väsentliga nationella eller gränsöverskridande effekter. Energistyrelsen konstaterar dessutom att projektet inte kommer att resultera i någon väsentlig påverkan på pelagiskt fiske.

Från SPF vill vi åter poängtera att det saknas tillräcklig kunskap om den kumulativa påverkan av en utbyggnad av havsbaserad vindkraft. Enligt en rapport från norska Havforskningsinstituttet 2023 1) finns det stora kunskapsbrister vad gäller påverkan från vindkraftparker på såväl fisk som fiske. Det kan även nämnas att SMHI under hösten 2023 presenterade en delrapport 2) som visar att vindkraft till havs under driftsfasen har en storskalig påverkan på havet, som är påvisbar långt utanför själva vindkraftparken. Strömmar och skiktning påverkas, vilket i sin tur påverkar näringsämnen, algblomningar mm. Effekter kan påvisas både vid vattenytan, genom hela vattenpelaren och vid botten. Effekter på exempelvis vatteninflöden och strömmar/cirkulation i Östersjön kan inte uteslutas.

Vi finner det därför märkligt att Energistyrelsen i sitt svar är så tydlig med att det inte kommer att få några större konsekvenser för vare sig fiskbestånd eller fiskenäring och uppmanar Energistyrelsen att ta del av innehållet i nämnda rapporter.

Annelie Rosell, SPF

1) Utne Palm et al 2023 Kunnskapsinnhenting for Sameksistens mellom fiskeri- og havvindsnæring. Länk läs mer på hemsidan:

2) Arneborg m.fl. 2023, SMHI rapport Regionala effekter av havsbaserad vindkraft. Ladda ner PDF