Av Jordbruksverkets uppdrag liksom den föreslagna visionen är det uppenbart att det saknas insikt i att landad fisk handlas på en internationell marknad, både inom EU och med tredje land. Det är inte fisket som orsakat att delar av svensk fiskberedning inte är konkurrenskraftig och det kan inte enbart skyllas på beredningsindustrin att infrastruktur/mottagningskapacitet brister.
Handlingsplanen bör fokusera på åtgärder som har störst sannolikhet att åstadkomma målsättningarna om en ökad svensk livsmedelsproduktion och förbättrad livsmedelsberedskap.
Genom att främja utvecklingen av en konkurrenskraftig svensk beredningsindustri och en förbättrad infrastruktur för landningar i svenska hamnar kan industrin konkurrera om råvara från svenska och/eller utländska fartyg och livsmedelsproduktionen öka.
En förändrad användning av den pelagiska fiskråvaran måste drivas av marknadens efterfrågan och beredningsindustrin, inte genom regleringar av fiskesektorn som riskerar att medföra snedvridningar och resursineffektivitet.
Sverige bör verka för att ersätta importkvoter för beredda produkter med kvoter för färsk, hel fisk. Härigenom stimuleras landning och beredning i Sverige i stället för import av halvfabrikat.
För att säkerställa en lönsam svensk pelagisk flotta som kan leverera till en svensk beredningsindustri under marknadsmässiga villkor är bibehållande av det pelagiska systemet med överlåtbara individuella fiskerättigheter centralt.
Av Jordbruksverkets uppdrag liksom den föreslagna visionen är det uppenbart att det saknas insikt i att landad fisk handlas på en internationell marknad, både inom EU och med tredje land. Det betyder att fisket kan sälja sin fångst till vem de vill och att beredningsindustrin kan köpa sin fiskråvara från vem de vill. Båda verksamheterna är konkurrensutsatta. Det är inte fisket som orsakat att delar av svensk fiskberedning inte är konkurrenskraftig och det kan inte enbart skyllas på beredningsindustrin att infrastruktur/mottagningskapacitet brister. Långsiktig svensk politik har hittills inte gynnat utveckling/underhåll av nödvändig infrastruktur för landning av fisk, utveckling av beredningsindustri eller säkerställande av livsmedelsberedskap.
Den vision som målas upp är på många sätt en strävan efter att skapa en ”skyddad verkstad” för svensk beredningsindustri. Genom begränsningar och kostsamma samarbeten ska svenskt fiske betala för en ökad livsmedelsproduktion och en beredskap. Vi ser att det råder ett missförstånd vad gäller kopplingen mellan fisket och fiskberedningen. Det får i sin tur betydelse för hur man väljer att angripa, och kommer att lyckas med, livsmedelsstrategins målsättning om en ökad livsmedelsproduktion och ambitionen om en förbättrad livsmedelsberedskap påkallad av det förändrade säkerhetsläget.
Uppdraget som Jordbruksverket fått av regeringen innebär att ta fram en handlingsplan för ökade landningar och ökad beredning i Sverige av pelagiska arter från svenska fiskemöjligheter. Jordbruksverket skriver i sitt utkast att bakgrunden till uppdraget är att den andel av fångsterna av sill och skarpsill som landas och bereds till livsmedel i Sverige har minskat. Jordbruksverket menar därför att denna utveckling behöver vända för att nå Livsmedelsstrategins målsättning om en ökad livsmedelsproduktion. SPF menar att frågeställningarna i regeringsuppdraget leder fel.
En ökad svensk livsmedelsproduktion baserad på pelagisk fisk liksom en ökad livsmedelsberedskap från den pelagiska värdekedjan kan, under normala omständigheter, åstadkommas utan att svenska fiskemöjligheter landas i Sverige eller att svenska fiskemöjligheter i större utsträckning används för direkt konsumtion.
SPF anser att för att öka svensk livsmedelsproduktion baserad på pelagisk fisk behöver beredningsindustrin ges förutsättningar att erbjuda bästa möjligheter att landa fisk för fartygen. Den fisk som landas kan komma från svenskregistrerade fartyg eller den kan komma från utländska fartyg. Därtill behöver produkter och marknaden för pelagisk fisk utvecklas. För en lönsam verksamhet är det väsentligt att hela resursen tas till vara och skapar mervärde oavsett om det förädlas till livsmedel eller en annan typ av produkt. De mest fördelaktiga affärsmöjligheterna måste tas tillvara.
Svensk fiskberedning måste bli tillräckligt konkurrenskraftig för att få tag på råvara, sälja sina produkter och fortsätta att utveckla verksamheten. Det förutsätter inte ökade svenska landningar. Det förutsätter däremot utveckling av svensk infrastruktur samt en robust, modern, resurseffektiv, innovativ och hållbar livsmedelsproduktion baserad på råvara från ett hållbart pelagiskt fiske i enlighet med den formulerade visionen.
Även om ökade landningar i Sverige av svenska fiskemöjligheter inte är en nödvändighet för öka livsmedelsproduktionen kan det medföra en ökad acceptans hos politiker och allmänhet för svenskt pelagiskt fiske. Ökade landningar i Sverige kan även ge möjligheter för ökade mervärden och bidra till att uppfylla andra målsättningar avseende svenskt fiske.
I detta stycke har vi sammanställt uppgifter om förhållanden som är viktiga att beakta när myndigheten utarbetar åtgärder till handlingsplanen.
De olika segmentens fångster/betydelse för livsmedelsproduktion.
I tabellen nedan redovisas landningar under 2023 av sill och skarpsill från svenska fiskemöjligheter fördelat på olika segment och med en uppskattning av den andel som används till livsmedel.
Det småskaliga fisket med fartyg under 12 m stod för ungefär 5 procent av den fångade sillen och ungefär en femtedel av fångsten (ca 550 ton) användes till livsmedel. Merparten av denna volym fiskades med trål.
Regionalkvotsfartygen fiskade ungefär en femtedel av den landade sillen men endast 15 procent av den totalt landade fångsten från regionalkvotsfartygen användes till livsmedel. När det gäller skarpsillen stod regionalkvotsfartygen för något mer än 10 procent av den landade volymen och ungefär 20 procent av denna volym användes till livsmedel.
Merparten av den sill som användes till livsmedel (85 procent) landades av övriga fartyg över 12 m, de fartyg som brukar benämnas det storskaliga pelagiska fisket. Den skarpsill som fångades av det storskaliga segmentet gick huvudsakligen till produktion av fiskmjöl och fiskolja. Efterfrågan av skarpsill till konsum är begränsad.
Tabell 1. Landade fångster av sill och skarpsill utav svenska fiskemöjligheter under 2023 och uppskattningar av dess användning
Segment samt art | Total fångst | Uppskattad andel till livsmedel, % |
Fartyg under 12 m – sill – skarpsill |
2 600 ton 800 ton |
21 % 0 % |
Regionalkvotsfartyg – sill – skarpsill |
10 500 ton 6 000 ton |
15 % 20 % |
Övriga fartyg över 12 m – sill – skarpsill |
38 700 ton 45 700 ton |
85 % 3 % |
Segment samt art Total fångst Uppskattad andel till livsmedel, % Fartyg under 12 m sill skarpsill 2 600 ton 800 ton 21 % 0 % Regionalkvotsfartyg sill skarpsill 10 500 ton 6 000 ton 15 % 20 % Övriga fartyg över 12 m sill skarpsill 38 700 ton 45 700 ton 85 % 3 %
Det småskaliga fisket har varit viktigt att bevara utifrån ett kulturhistoriskt och ett politiskt perspektiv. Det småskaliga pelagiska fisket har dock en mycket begränsad betydelse för produktionen av livsmedel och för livsmedelsberedskapen. Det är en relativt kort period på året, en till två månader, som den pelagiska fisken kan fiskas småskaligt med passiva redskap (garn). Småskaligt trålfiske är i princip bara möjligt under halva året när vädret tillåter.
Idag har vi tio regionalkvotsbåtar, inkluderat de två regionala fartygen i Bottenhavet. Fem av de regionala fartygen i Östersjön levererar fisk till konsumtion till viss del. Tre av fartygen, varav två regelbundet, levererar sin fisk till Fiskimpex i Simrishamn. Två regionala fartyg landar periodvis, inget fartyg regelbundet, sin fångst till HP Fisk i Nogersund. De mesta av det regionala storskaliga fiskets landningar går till fiskmjölsproduktion.
Marknaden, dvs efterfrågan, begränsar hur mycket som kan landas till konsumtion och även de geografiska förutsättningarna, dvs. var den stora sill/strömmingen finns. Fartygens egna förutsättningar att fiska till konsumtion skiljer sig också. Endast fyra av totalt tio regionalkvotsbåtar har idag möjlighet att kyla sin fångst ombord på fartyget.
Flera av regionalkvotsbåtarna har dålig lönsamhet. Det finns flera förklaringar till detta. I Östersjön finns idag endast två arter att fiska. Dessutom har de regionala fartygen inga kvoter utanför Östersjön och är tvingade att landa sina fångster i Östersjön. Många av regionalkvotsbåtarna har sålt sina promillen och lever enbart på den volym som tillhandahålls genom regionalkvotstilldelningen. Sammantaget innebär det en större sårbarhet för det regionala fisket i den händelse Östersjöbestånden sjunker eller priset på Östersjöfisk minskar.
Även om regionalkvotsfartygen får ett lägre pris per kilo då de levererar fisken på container till fiskmjölsproduktion än om de landat den till konsumtion är det en fördelaktigare affär. Att fiska stor sill till konsumtion ger nämligen normalt lägre volym per ansträngning. Med en låg lönsamhet är det avgörande för regionalkvotsbåtarna att få en så bra ersättning som möjligt för sin fångst.
Det finns idag, utöver det regionala storskaliga fisket, tolv aktiva pelagiska fartyg i det pelagiska systemet. Därtill finns det två aktiva fartyg som fiskar pelagiskt på enbart inhyrda kvoter samt fyra inaktiva fartyg som är på väg ut ur systemet. Denna del av det pelagiska fisket har de senaste femton åren rationaliserats kraftigt. Genom att de även har fiskemöjligheter i andra vatten än Östersjön fiskar de året runt. Alla dessa fartyg har god kapacitet att fiska för konsumtion och gör så där det är möjligt, t.ex. sill och makrill i Nordsjön. Efterfrågan både avseende volymer och prisbild på sill och skarpsill i Östersjön gör dock att dessa fångster lossas till andra ändamål än konsumtion. Orsaken till detta är huvudsakligen dioxinproblematiken i Östersjön.
Det småskaliga och det regionala pelagiska fisket landar redan sina fångster i Sverige. Målsättningen om ökade landningar av svenska pelagiska fiskemöjligheter avser m.a.o det storskaliga segmentet som till stor del landar sina fångster i Danmark och andra grannländer.
Det är också detta segment som volymmässigt och kvalitetsmässigt har störst förutsättningar att bidra till en ökad livsmedelsproduktion. Det handlar om en omfördelning av landningar men även en ökad användning av skarpsillen till livsmedel. Att utveckla och omstrukturera den regionala flottan ger inte samma volymer.
Handlingsplanen bör fokusera på åtgärder som har störst sannolikhet att åstadkomma målsättningarna om en ökad svensk livsmedelsproduktion och förbättrad livsmedelsberedskap. Utkastet till handlingsplan innehåller många bra åtgärder som vi stödjer. Vi ställer oss exempelvis positiva till:
Från SPF anser vi dock att ett antal av de andra åtgärderna riskerar att allvarligt försämra möjligheterna att uppnå målsättningarna i visionen och därtill saknar vi även andra åtgärder som vi ser som väsentliga.
Ett fortsatt livskraftigt regionalt fiske kräver åtgärder som förbättrar den ekonomiska ersättningen och det är marknadens efterfrågan som måste driva en förändrad användning av den pelagiska fisken. Det kommer inte att fungera att reglera en förändrad användning av fisken om inte marknaden är intresserad av att köpa fisken och villig att betala ett högre pris. Till saken hör att den fisk som fångas utanför t.ex. Gotland är småfallen och det behöver utvecklas och marknadsföras andra typer av produkter än filéer om denna fisk ska kunna säljas på en konsummarknad.
Vi anser att det kan skapa förvirring att införa ytterligare begrepp som rör pelagiska fiskehamnar. Vidare ifrågasätter vi att Jordbruksverket i detta läge pekar ut de hamnar där det är aktuellt att ge stöd till infrastruktursatsningar trots att myndigheten inledningsvis under avsnitt 2 anger att handlingsplanen inte tar ställning till var investeringar i infrastruktur ska ske. SPF anser att det är olämpligt att i handlingsplanen låsa fast vilka hamnar som kan vara aktuella att stötta för att uppnå den fastställda visionen.
Av denna anledning önskar vi en förlängning med 20 år av det pelagiska systemet som möjliggör flexibilitet och ett resurseffektivt, lönsamt pelagiskt fiske.
Vi önskar också största möjliga stabilitet när det gäller tillträdet till fiskevatten. Tillträdet påverkas av internationella överenskommelser men även nationella beslut om exempelvis skyddade områden och konkurrerande verksamhet i havet såsom etablering av vindkraftsparker.
De utspel som görs i media om beståndssituationen i Östersjön liksom laglydigheten och hållbarheten hos det pelagiska fiske som bedrivs med våra större medlemsfartyg har betydelse för hur politiker, allmänhet och konsumenter uppfattar pelagisk fisk. Om staten önskar att det ska bedrivas ett svenskt pelagiskt fiske och att svenska fiskemöjligheter kan bidra till ökad livsmedelsproduktion är det rimligt och nödvändigt att svenska myndigheter bidrar till en saklig information och diskussion om pelagiskt fiske och dess förvaltning.