Fiskereglering och kontroll

Synpunkter på delbetänkandet Åtgärder på fiskeområdet för att skydda Natura 2000-områden i havet (SOU 2022:66)

Mottagare:

Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
Läs hela vårt svar

Swedish Pelagic Federation Producentorganisation (SPF) företräder samtliga svenska fiskefartyg över 12 meters längd inom det pelagiska fisket efter bl.a. sill, skarpsill, tobis och makrill i Bottenhavet, Bottenviken, Östersjön, Kattegatt, Skagerrak, Nordsjön och Atlanten samt ett antal fartyg mindre än 12 meter som fiskar kustnära längs Västkusten respektive i Östersjön. Våra medlemmar står varje år för ca 90% av den totala fiskade volymen av fisk i Sverige. SPF tackar för möjligheten att yttra sig om delbetänkandet.

Delbetänkandet innehåller tre förslag

  1. Att det ska föreskrivas en uttrycklig skyldighet för ansvariga myndigheter, motsvarande innehållet i artikel 6.2 i art- och habitatdirektivet, att förhindra att fiske i havet medför försämring av livsmiljöerna och habitaten i Natura 2000-områden och betydande störningar av de skyddade arterna i de områdena. Detta ska endast gälla i områden dit enbart svenska fiskefartyg har tillträde.
  2. Att Havs- och vattenmyndigheten ska få ansvaret för skydd av Natura 2000-områden i fråga om att ta fram nationella regler för fiske och att ta initiativ till regler på unionsnivå.
  3. Att bemyndigandet att meddela föreskrifter om vilken hänsyn som vid fiske ska tas till naturvårdens intressen ska utvidgas för att, i de havsområden där Sverige enligt unionsrätten har skäl att anta nationella regler om bevarandeåtgärder som påverkar fisket, möjliggöra de föreskrifter som behövs för att uppfylla kraven i artikel 6.2 i art- och habitatdirektivet.

SPF kommentarer på delbetänkandet och dess förslag

SPF har som utgångspunkt att skyddsvärda arter, områden och habitat ska skyddas på ett adekvat och ändamålsenligt sätt. Vi anser att skyddet ska vara proportionerligt och anpassat så att verksamheter som inte riskerar att påverka skyddsvärden fortfarande ska vara tillåtliga även inom de skyddade områdena. I en situation där alltfler områden och större arealer omfattas av områdesskydd och med en aldrig tidigare skådad storskalig exploatering av havsområden för havsbaserad vindkraft riskerar de möjliga fiskeplatserna som är tillgängliga för yrkesfisket att minska radikalt, vilket kan slå ut delar av det svenska yrkesfisket.

SPF har inget att invända mot förslagen till författningsändringar från utredningen enligt punkt 1-3 ovan. De är tydligt formulerade och visar på vilken jurisdiktion Sverige har för att införa de förändringar som EU-kommissionen efterfrågar. Vi vill poängtera vikten av den tydliga avgränsningen i förslag 1 att det berörda området för regleringen kring tillståndskrav för fiske endast är det som Sverige har full jurisdiktion över, d.v.s. området inom vilka inga andra medlemsstaters fiskefartyg har rätt att fiska.

Utredningen har också bedömt att det inte finns tillräckliga skäl att ändra den bestämmelse om krav på tillstånd till verksamheter och åtgärder i Natura 2000-områden i miljöbalken som genomför artikel 6.3 i art- och habitatdirektivet. SPF delar denna bedömning.

Vid frågor eller kommentarer som rör vårt yttrande, kontakta oss gärna.

Vänliga hälsningar,
Malin Skog
Sweden Pelagic Federation PO