Havsbaserad vindkraft

Yttrande gällande ansökan om tillstånd för vindkraftparken Mareld enligt lagen om Sveriges ekonomiska zon

Mottagare:

Länsstyrelsen Västra Götaland
Läs hela vårt svar

Swedish Pelagic Federation producentorganisation (SPF) företräder samtliga svenska fiskefartyg över 12 meters längd inom det pelagiska fisket efter bl.a. sill, skarpsill, tobis och makrill i Atlanten, Nordsjön, Skagerrak, Kattegatt och Östersjön. SPF företräder också ett antal fartyg mindre än 12 meter som fiskar kustnära längs Västkusten respektive i Östersjön och våra medlemmar står varje år för ca 90% av den totala fiskade volymen i Sverige. Vi tackar för möjligheten att lämna synpunkter på remissen.

Regeringen har uppdragit åt Länsstyrelsen i Västra Götalands län att bereda tillståndsansökan för den havsbaserade vindkraftparken Mareld som Mareld Green Energy AB ansöker om. Ansökan avser ett tillstånd enligt lagen (1992:1140) om Sveriges ekonomiska zon. LST bereder nu möjlighet att bemöta yttranden från myndigheter samt bolagets bemötande av dessa.

SPF:s generella inställning samt ställningstagande till parken Mareld

SPF anser fortsatt att det med hänsyn till det omfattande yrkesfiske som bedrivs i området, samt att stora delar av området är riksintresse för yrkesfisket, ansökan i sin helhet ska avslås. Yrkesfisket kommer omöjliggöras eller markant försvåras inom och runt den planerade parken. Nedan kommenterar vi Länsstyrelsens eget yttrande i ärendet och de analyser och slutsatser som där dras kopplat till framförallt yrkesfisket.

Länsstyrelsen Västra Götalands yttrande

SPF delar inte LST Västra Götalands analys och bedömning av påverkan på yrkesfisket. Vi anser att LST inte har gjort en tillräcklig och fullgod analys av det fiske som bedrivs inom, igenom och i närheten av den föreslagna parken, eller kopplingen mellan detta fiske och hamnar, industrier och annan verksamhet på land.

Vi vill särskilt lyfta och berömma länsfiskekonsulenterna Björn Fagerholm och Maria Hedgärdes reservation mot Länsstyrelsens skrivelse och tacka dem för det enorma civilkurage det innebär för dem i sin yrkesroll och personligen att så tydligt ta avstånd från sin arbetsgivares inslagna linje.

LST föreslår begränsningar av parkområdet för att minska negativ påverkan på yrkesfisket. Detta förändrar inte SPF:s inställning till parken utan vi menar att påverkan på yrkesfisket fortfarande kommer vara oacceptabel då hela eller stora delar av viktiga trålspår omöjliggörs. LST skriver själva: ”Det går inte att förbise att påverkan på yrkesfisket kan komma att bli betydande.” Länsstyrelsen har inte heller tagit hänsyn till vad Havs- och vattenmyndigheten skriver i sitt yttrande kopplat till påverkan på yrkesfisket och riksintresset.

Vidare anser vi även fortsatt att kunskapen om påverkan på havsmiljön och de organismer som lever i parkområdet är så bristfällig att det inte går att utesluta en negativ påverkan på olika fysikaliska processer och en rad enskilda organismer inklusive kommersiellt viktiga bestånd av fisk och skaldjur.

Vad gäller Riksintresse vill SPF återigen påpeka att ett omfattande fiske bedrivs även utanför de utpekade riksintresseområdena enligt Havsplanen. Detta fiske kan också det vara av riksintresse, och Länsstyrelsen är ålagd att göra en prövning av detta vilket vi inte kan se har gjorts. Länsstyrelsen behöver därför komplettera underlaget med en sådan prövning. I en sådan prövning måste hänsyn tas till kumulativa effekter på fisket av samtliga sökta parker i ett större geografiskt området och sett till respektive delsegments bedrivande och förutsättningar.

I LST bemötande visas kartor med trålspår för räkfiske och bottentrål, men SPF måste kraftigt betona att området också är tidvis viktigt för det pelagiska fisket av konsumtionssill till lokal svensk beredningsindustri.

SPF konstaterar också att LST avser upphandla eller har upphandlat en konsultstudie för att kartlägga konsekvenserna för fortsatt yrkesfiske av de nu planerade parkerna i länet. Resultatet av denna studie måste naturligtvis finnas på plats innan LST kan fatta förslag till beslut för något av områdena i länet, i annat fall fattas beslutet på ett icke komplett underlag. Länsstyrelsen skriver också att bolaget i flera fall inte velat lämna in de kompletteringar som LST ålagt dem, vilket utgör ytterligare ett skäl för LST att rakt av avslå ansökan då den ej är komplett.

Området planeras för flytande vindkraftverk. SPF konstaterar att med denna teknik är all samexistens med fiske med släpredskap (pelagisk trål, not, bottentrål) helt omöjligt på grund av den stora insnärjningsrisken. SPF ser möjligheten till omställning till andra redskap/fiskemetoder som högst osannolik och hypotetisk då området ligger alltför långt från kusten för att vara relevant för fiske med passiva redskap.

Länsstyrelsen har ställt ett villkor till bolaget kopplat till omställning av fisket att med högst 20 Mkr bistå berörda producentorganisationer vid eventuella utredningar av fiskemetoder eller teknisk utrustning samt vid bekostande av eventuell ny utrustning som föranledas av anpassningar för ett fiske inom eller i närheten av vindkraftsområdet Mareld. SPF ser detta villkor som ett sätt för Länsstyrelsen (och i förlängningen Regeringen som ska fatta beslut om parken) att dämpa eventuellt dåligt samvete över den oerhörda negativa effekten för yrkesfisket, men inte som någon reell möjlighet för fisket att fortgå i området eller ersättning för det fiske som omöjliggörs och försvinner.

För frågor kopplat till vårt yttrande, kontakta oss gärna.

Vänliga hälsningar,
Malin Skog, SPF PO