Havsbaserad vindkraft

Yttrande gällande komplettering av ansökan om tillstånd för vindkraftparken Fyrskeppet

Mottagare:

Länsstyrelsen Uppsala län
Läs hela vårt svar

Swedish Pelagic Federation producentorganisation (SPF) företräder samtliga svenska fiskefartyg över 12 meters längd inom det pelagiska fisket efter bl.a. sill, skarpsill, tobis och makrill i Atlanten, Nordsjön, Skagerrak, Kattegatt och Östersjön. SPF företräder också ett antal fartyg mindre än 12 meter som fiskar kustnära längs Västkusten respektive i Östersjön och våra medlemmar står varje år för ca 90% av den totala fiskade volymen i Sverige. Vi tackar för möjligheten att lämna synpunkter på remissen.

Regeringen har uppdragit åt Länsstyrelsen i Uppsala län att bereda tillståndsansökan samt Natura 2000-tillstånd för den havsbaserade vindkraftparken Fyrskeppet som Fyrskeppet Offshore AB ansöker om. LST remitterar nu ansökan för synpunkter på behov av kompletteringar. SPF har fokuserat på beskrivningar av fisk och fiske samt påverkan på dessa av etableringen i det omfattande underlag som skickats ut.

Bilaga B Miljökonsekvensbeskrivning – Fisk

I avsnittet 9.2 om fisk framförs att strömmingslek på djup större än 10 meter är sällsynt. Vi anser att detta är felaktigt, då det finns dokumenterat strömmingslek ned till minst 30 meter (HaV/Fiskeriverket 1)). Vi önskar därför en mer detaljerad undersökning av huruvida det kan förekomma strömmingslek även inom det planerade parkområdet.

Under avsnittet om påverkan på fisk av suspension och sedimentation saknas helt uppgifter om påverkan under vindkraftparkens driftfas. Exempelvis Forster, 2018 och Dorell et al 2022 2) visar att vindkraftfundamenten kan orsaka turbulens i vattenmassan som bland annat kan resultera i erosion och suspension av bottenmaterial. SPF anser att Fyrskeppet Offshore AB behöver komplettera sin ansökan med underlag som visar hur dessa faktorer kan påverka miljön inklusive olika fiskarter.

I stycket om hur fisk kan påverkas av undervattensbuller hänvisas till en studie där fisk aggregerar inom vindkraftparker. Vi påminner återigen om att det inte går att hänvisa till hur ”fisk ” rent generellt reagerar då olika fiskarter har helt olika biologi. Studien av Methratta & Dardick, 2019 som företaget hänvisar till fokuserar såvitt vi kan se på olika bottenlevande arter av fisk och resultaten kan därför inte generaliseras till t.ex. strömming. Det bör säkerställas att slutsatserna är resultatet av vetenskapliga långtidsstudier som inkluderar referensområden. I annat fall bör konsekvensbeskrivningen kompletteras med denna typ av underlag. Vidare krävs att de vetenskapliga studierna omfattar de fiskarter som är relevanta för området.

Vi anser att det saknas tillräcklig kunskap och studier om hur undervattensljud och sedimentspridning i samband med anläggning och drift kan påverka olika levnadsstadier av strömming samt strömmingens beteende i samband med reproduktion och födosök. Vi anser att detta är grundläggande och viktigt kunskap som behöver finnas på plats innan någon vindkraftsetablering i området genomförs. Ansökan behöver därför kompletteras med underlag som tydliggör kunskapsläget kring dessa frågeställningar.

Yrkesfiske

Avsnitt 9.6 i Bilaga B MKB samt underlagsrapporten Bilaga M19 Fisheries technical report behandlar yrkesfiskets bedrivande samt konsekvenser för detta av byggnation av en vindkraftpark. Fyrskeppet Offshore AB har valt en 10-årig referensperiod (2012-2021) för att beskriva yrkesfisket i området, vilket kan anses adekvat, men en kort tid i jämförelse med hela parkens livslängd. SPF önskar se en längre referensperiod.

Fiskets bedrivande utifrån VMS-data visualiseras i punktform i kartbilder. Den stora nackdelen med att visa fisket på detta sätt är att man inte får en verklig uppfattning om fiskets geografiska bedrivande, dvs hur de olika tråldragen går. Det finns risk att parkens placering riskerar att bryta vissa fiskemönster. Detta gör också att man kan underskatta värdet av det yrkesfiske som bedrivs inom parkområdet, då det kan hänga samman med tråldrag som till en del sträcker sig även utanför parkområdet. SPF anser att analysen av yrkesfisket ska kompletteras med de faktiska tråldragen föra att åskådliggöra fiskets geografiska nyttjande av parkområdet.

SPF delar inte bilden som framförs i MKB att ett pelagiskt fiske med mindre pelagiska trålar fortsatt kan vara möjligt inom parkområdet. Utifrån vår erfarenhet från befintliga vindkraftparker i dagsläget är fiske med aktiva redskap varken tillåtligt eller praktiskt genomförbart. Vi utgår därför från att parkområdet helt kommer omöjliggöra ett fortsatt trålfiske, och SPF anser att konsekvensanalysen bör utgå ifrån detta som worst case scenario vid en bedömning av konsekvenser för yrkesfisket. Vi anser också att det bör redogöras för kumulativa effekter av denna park tillsammans med andra planerade parker i Bottenhavet på yrkesfisket och dess möjligheter till tillträde till fiskeområden.
En del av det föreslagna parkområdet överlappar med områden som är utpekade som riksintresseområden för yrkesfisket, för vilka 3 kap 5§ Miljöbalken anger: ”Vattenområden som har betydelse för yrkesfisket eller för vattenbruk ska så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra näringarnas bedrivande.”

Bilaga D – Föreslagna villkor

SPF noterar att det saknas villkor kopplade till skyddsåtgärder för att minimera påverkan på fisk och andra vattenlevande organismer samt kontrollprogram inriktade på att samla in kunskap om dessa organismer efter uppförandet. Detta anser vi är en allvarlig brist som behöver åtgärdas.

Vi anser även att all möjlig hänsyn ska tas för att tillse att negativ påverkan på yrkesfisket blir så liten som möjligt och att negativ påverkan på yrkesfisket ska kompenseras ekonomiskt. Även detta bör skrivas in i villkoren för ett eventuellt tillstånd.

Villkor 2 om positioner för vindkraftverk: SPF anser att samråd om vindkraftverkens placering ska ske även med andra berörda parter, så som sjöfart och yrkesfiske, för att minimera parkens negativa påverkan på andra sektorer.

Villkor 20 om ekonomisk säkerhet: Vi anser att säkerheten känns lågt tilltagen med tanke på de höga kostnader som arbeten till sjöss medför vid en avveckling och avinstallation av parken. Summan som ska avsättas per verk bör utgöra en skälig säkerhet för de kostnader som kommer uppstå när parken ska avvecklas. Denna kostnad bör uppskattas av en opartisk bedömare, och vid behöv bör villkoret justeras utifrån denna bedömning.

Om ni har några frågor kopplat till vårt samrådsyttrande är ni välkomna att kontakta oss.

Vänliga hälsningar,
Malin Skog, SPF PO
Tel: 0731-508 708
Malin.Skog@pelagic.se

1) Havs- och vattenmyndigheten (Fiskeriverket) rapport Finfo 2011:3 Läs rapport här.

2) Forster 2018, ICES report Ladda ner PDF här.
Dorell et al., 2022, Frontiers in Marine Science. Läs rapport här.