Swedish Pelagic Federation Producentorganisation (SPF) företräder merparten av svenska fiskefartyg över 12 meters längd inom det pelagiska fisket efter bl.a. sill, skarpsill, tobis och makrill i Bottenhavet, Bottenviken, Östersjön, Kattegatt, Skagerrak, Nordsjön och Atlanten samt ett antal fartyg mindre än 12 meter som fiskar kustnära längs Västkusten respektive i Östersjön. Våra medlemmar står varje år för ca 90% av den totala fiskade volymen av fisk i Sverige. Vi tackar för möjligheten att yttra oss i denna remiss.
Vi noterar inledningsvis att SPF inte varit en del av den tidigare samrådsprocessen, vilket vi ställer oss kritiska till då vi inte har beretts möjlighet att komma med eventuella inspel i ett tidigare skede av utredningen.
SPF besvarar betänkandet främst mot bakgrund av de många pågående och kommande tillståndsprocesserna kopplade till havsbaserad vindkraft och förslagen i detta betänkande hur prövningen av dessa lämpligen bör gå till. SPF är en samråds- och remissinstans för så gott som samtliga av dessa tillståndsärenden då våra medlemmars fiske har en stor geografisk spridning och detta fiske avsevärt kan påverkas av havsbaserad vindkraft.
Tillståndsprövning i Sveriges ekonomiska zon, Överlämnande av mål till regeringen, Regeringens tillåtlighetsprövning och myndigheters skyldighet att underrätta
Betänkandet slår fast flera anledningar till att prövningen av bland annat havsbaserad vindkraft generellt inte ska göras av regeringen även om denna slutligen fattar beslutet, och SPF delar denna mening.
SPF anser också att det är viktigt att överväga hur och när i processen andra, motstående, intressen kommer in i processen och har möjlighet att uttala sig. Här anser vi, liksom betänkandet, att MMD sannolikt har en bättre och väl inarbetad rutin för detta än RK.
Nackdelen med en prövning i MMD är att denna inte har till uppgift att pröva mer än det aktuella fallet och en situation med flera ansökningar som ligger nära varandra eller överlappande med varandra blir därför inte behandlad fullt ut med en prioritering mellan de olika områdena. Inte heller kan MMD göra en fullständig bedömning av kumulativa effekter på den ansökan som kommer in i ett tidigt skede i samma område som fler andra, jämfört med en ansökan som kommer in senare när mer kunskap finns om tänkta etableringar i området.
Vidare ser SPF också att det finns strategiska och politiska avvägningar när det gäller den övergripande användningen av våra hav (och därmed tillståndsgivning i SEZ för bland annat havsbaserad vindkraft) som bara kan göras i en planeringsprocess och där regeringen i slutänden har sista ordet och beslutsmandatet:
Sammanfattningsvis är frågan om prövning av ansökningar för bland annat vindkraft i SEZ inte enkel, men SPF stödjer förslagen i betänkandet om att MMD ska ta emot och behandla ansökan och lämna den till regeringen för avgörande med ett eget yttrande i de delar där MMD har full rådighet och kunskap.
SPF noterar de förslag i betänkandet som rör överklagande av skyddade områden mm. Betänkandet föreslår att dessa beslut ska överklagas till domstol istället för till regeringen. SPF anser att detta är ett bra förslag sett till rättssäkerhet och överklagbarhet och har inget att erinra mot förslaget.
Vid frågor eller kommentarer som rör detta yttrande, kontakta oss gärna.
Vänliga hälsningar,
Malin Skog
Sweden Pelagic Federation PO