Fiskereglering och kontroll

Yttrande rörande remiss om fiskefartygs tillträde till hamnar

Mottagare:

Havs- och vattenmyndigheten
Läs hela vårt svar

Swedish Pelagic Federation producentorganisation (SPF) företräder svenskt pelagiskt fiske på kustkvot, regionalkvot och med individuella fiskerättigheter Vi tackar för möjligheten att lämna synpunkter genom detta samråd.

Swedish Pelagic Federation PO (SPF) är införstådda med behovet att öka kontrollfrekvensen för osorterade landningar av pelagisk fisk från Östersjön för att kunna garantera en korrekt kvotavräkning. Det ligger även i producentorganisationens intresse att kontrollen av fisket är tillförlitlig och att det råder transparens rörande våra fångster och fiskets bedrivande. En långsiktig målsättning som SPF haft under de senaste åren är kontroll av 100% av landningarna. Samtidigt är det väsentligt att de förutsättningar som ges för våra medlemmars verksamhet är rimliga, kostnadseffektiva och inte hotar säkerheten ombord.

SPF tror väl dock inte att inskränka på tillåtna landningstider löser de ekonomiska problem som Hav och Vattenmyndigheten har för att nå sina målsättningar avseende kontrollen. Vi vill därför öppna upp för en diskussion hur vi gemensamt kan uppnå full kontroll av större lossningar (över 100 ton) av osorterad fångst från Östersjön vilket kommer kräva andra åtgärder än de som föreslås i remissen.

Tillåtna landningstider

SPF anser att det är allt för begränsande för fiskets verksamhet att enbart tillåta landningar mellan 7.00 – 19.00 under veckodagar. Som en kompromiss föreslår SPF att landningar ska vara möjliga dygnet runt samtliga dagar i veckan i ett urval av hamnar där de största volymerna av pelagisk fisk idag landas. Vi föreslår att detta ska vara möjligt i Norrsundet, Oxelösund, Västervik, Byxelkrok, Ronehamn, Nogersund och Simrishamn. Vi ser också att det med tanke på framtida planerad verksamhet är lämpligt att lägga med Kungshamn. I övriga utsedda hamnar anser vi det vara tillräckligt att enbart tillåta landningar mellan 7.00 – 19.00 under veckodagar. För att säkerställa att kontrollerna omfattar tillräckliga volymer av total landad fångst föreslår SPF att fiskefartyg med kapacitet till större landningar än 100 ton förhandsanmäler när de har för avsikt att landa osorterade fångster i Sverige och i vilken hamn som lossning kommer att ske. SPF kan gemensamt med Havs- och vattenmyndigheten utarbeta en rutin för denna rapportering.

Av säkerhetsskäl kan lossning behöva utföras utanför tillåtna landningstider. SPF föreslår att FMC, efter kontakt och begäran av fiskefartyget, kan bevilja undantag från gällande landningstider i de fallen det så är motiverat av säkerhetsskäl.

Utsedda hamnar

I den föreskrift som berörs av ändringen listas de hamnar i vilka det ska vara tillåtet att landa fångst av sammanlagt mer än 5 ton sill/strömming och skarpsill som fångats i Östersjön. SPF anser att antalet tillåtna hamnar bör kunna reduceras. I de län där våra medlemmar företrädelsevis landar föreslår vi att följande hamnar stryks från listan:

  • Närshamn i Gotlands län,
  • Grankullavik i Kalmar län,
  • Sturkö-Sanda, Sturkö-Ekenabben, Karlskrona Saltö och Karlskrona Handelshamnen i Blekinge län,
  • Ystad, Trelleborg, Limhamn, Lomma och Barsebäcks hamn i Skånes län.
  • Träslövsläge i Hallands län
  • Rönnäng, Mollösund, Lysekil och Strömstad i Västra Götalands län

Rimligen borde ett par av hamnarna i Norrbottens, Västernorrlands och Gävleborgs län också kunna strykas från listan

Med vänlig hälsning
Annelie Rosell, SPF